Direct naar paginainhoud

Deeltaxi (mobiliteitspas)

Kun je niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? En heb je ook geen naasten die je kunnen halen en brengen? Ga dan langs bij het inloopspreekuur van jouw wijkteam of plan een gesprek. Wij helpen jou om een geschikte oplossing te vinden voor het vervoer dat je nodig hebt.

Taxivervoer

Heb je toestemming van het wijkteam (een indicatie) om te reizen met de deeltaxi? Je kunt al jouw taxiritten bestellen bij Mobiliteitscentrale Salders: (036) 760 88 00. Voor taxivervoer buiten Almere kun je bij Valys terecht.

Mobiliteitspas Wmo-collectief vervoer (deeltaxi)

Je mag de mobiliteitspas gebruiken voor de deeltaxi bij:

  • Alle ritten naar sociale contacten
  • Boodschappen doen
  • Bezoek (geen behandeling) in het ziekenhuis
  • Naar fysiotherapie zonder rolstoel
  • Naar vrijwilligerswerk

Je mag het niet gebruiken voor:

  • Ziekenvervoer (nierdialyse, chemotherapie, immuuntherapie of bestraling, als je je ter plaatse alleen per rolstoel of scootmobiel kunt verplaatsen)
  • Naar fysiotherapie met rolstoel
  • Naar je dagbesteding
  • Naar je werk

Voor ziekenvervoer kun je een machtiging via je zorgverzekeraar aanvragen. Heb je vragen over of hulp nodig bij het verkrijgen van een machtiging van je zorgverzekeraar, mail of bel dan met Tom Salders via tom@salders.nl of 036-7608800. Neem contact op met het wijkteam voor al het vervoer dat niet met de mobiliteitspas mag.
Bij verwijtbaar misbruik kan de rit aan je doorberekend worden en/of kan je mobiliteitspas op verzoek van de gemeente Almere worden geblokkeerd.

Kom je in aanmerking voor de deeltaxi, dan ontvang je een mobiliteitspas met een uniek pasnummer. Deze pas moet je bij je hebben als je gebruikmaakt van de deeltaxi. Met de mobiliteitspas kun je elke dag reizen binnen de regio tussen 08:00 en 24:00 uur.

Vervoersgebied

Je reis moet beginnen of eindigen in Almere. De gereserveerde rit geldt voor maximaal 5 OV-zones. Verder reizen kan, maar kost 20 euro per zone.

Rit reserveren per telefoon of online

Bel voor het reserveren van een rit met 036 – 760 88 00. De telefonist(e) vraagt om de laatste 4 cijfers van jouw pasnummer of naar je geboortedatum. Online kun je boeken door te mailen naar mobiliteit@salders.nl
Reserveer je rit het liefst 24 uur van te voren.

Voor ritten die je regelmatig maakt, bijvoorbeeld elke dinsdag naar je vereniging op vaste tijden, geldt dat je die uiterlijk 1 uur van tevoren moet boeken.
Houdt er rekening mee dat boekingen tijdens de spits extra vertraging kunnen opleveren.

Op tijd afmelden

Heb je een rit geboekt, maar is die niet meer nodig? Graag even afmelden! Bel 036 – 760 88 00 en meld de rit af.

Tijdstip van ophalen

De chauffeur van de rit kan maximaal 15 minuten eerder of later komen dan de met jou afgesproken tijd.
Als je dat aangeeft in de mail, laat de chauffeur je vijf tot tien minuten van tevoren telefonisch weten dat de taxi eraan komt.

Reisduur

De totale reistijd kan ongeveer 45 minuten duren. Het kan zijn dat de chauffeur omrijdt als er andere reizigers opgehaald of afgezet moeten worden of als er onverwachte vertraging is. Houd daar rekening mee bij het boeken van de rit.

Vrijwilligersvervoer

Stichting Salders Doet beschikt over ervaren krachten, die speciaal zijn opgeleid voor vervoer met meer tijd en aandacht. Ze kunnen ook met u mee om bijvoorbeeld een recept op te halen, je uit de jas helpen of overdragen aan de gastheer of gastdame van het ziekenhuis.

Eigen rit bijdrage en afrekenen

Je betaalt altijd een opstaptarief en een bedrag per kilometer. De kosten zijn gelijk aan het normale OV-tarief. Voor de actuele tarieven zie: salders.nl/deeltaxi
Salders rijdt standaard op factuur. Wil je toch liever contant betalen? Dat kan. Geef dit door per telefoon of per e-mail via tom@salders.nl.

Begeleiding

Medische begeleiders

Als je vanwege een aandoening of beperking tijdens de rit (medische) ondersteuning nodig hebt die de chauffeur niet kan bieden, dan moet je een begeleider meenemen. Zonder begeleider kan de chauffeur weigeren je mee te nemen. Deze (verplichte) begeleider reist gratis mee.Je hebt daarvoor wel een indicatie van de gemeente of een NS-begeleiderskaart nodig. Stuur hiervan vooraf een kopie naar mobiliteit@salders.nl

Sociale begeleiders

Je mag 1 sociale begeleider meenemen. Deze begeleider betaalt dezelfde eigen bijdrage voor de rit als jij.

Bagage

Je mag 1 stuk handbagage per pashouder meenemen. Naast de handbagage mag er ook 1 hulpmiddel mee:

  • Wandelstok - mag altijd mee.
  • Rollator - kan in de kofferbak van de taxi.
  • Opvouwbare Rolstoel - kan in de kofferbak van de taxi.
  • Vaste, elektrische en sportrolstoel - kan alleen worden vervoerd met een rolstoeltaxi.
  • Scootmobiel - kan alleen worden vervoerd met een rolstoeltaxi.

Dieren

Herkenbare hulphonden mogen gratis met je meereizen. Andere dieren alleen in een afgesloten tas/kooi op schoot. Geef bij het reserveren aan dat je een huisdier mee wilt nemen.

Pas verloren

Heb je je pas verloren of is de pas gestolen? Dan kun je bij Taxi Salders een nieuwe pas aanvragen. Het laten maken en opsturen van een nieuwe pas kost 15 euro.

Klachten

Ben je niet tevreden over de service van Taxi Salders, dan kun je een klacht indienen. Dit kan via e-mail naar almere@dehave-online.nl of via telefoon op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur op nummer (088) 777 07 88.
Bureau De Have neemt je klacht in behandeling.

Wijzigingen

Geef alle persoonlijke wijzigingen (bijvoorbeeld verhuizing, ander telefoonnummer, wijziging indicatie) door aan het mobiliteitslab per telefoon via 036-760 8800 of per mail aan mobiliteit@salders.nl.

Illustratie Almere skyline