Wonen in een geschikt huis

Ondervindt u door een beperking problemen in uw woning? Dan bekijken we met welke aanpassingen u toch in uw eigen huis kunt blijven wonen. Met een traplift bijvoorbeeld, of een douchestoel. Soms is een verhuizing de beste optie.

Wist u dat…

… u veel (kleine) hulpmiddelen voor in huis zelf kunt huren of kopen? Denk bijvoorbeeld aan een douchezitje voor in uw badkamer. De kosten van deze hulpmiddelen zijn meestal voor eigen rekening. Ze worden niet vergoed door de gemeente. U kunt ervoor terecht in gewone winkels of bij hulpmiddelenleverancier Welzorg.

U kunt bij Welzorg ook terecht voor bijvoorbeeld een toiletstoel, drempelhulp of rolstoel. Maar ook voor een verpleeghuisbed, losse toiletverhogers of elleboogkrukken. U kunt dit soort hulpmiddelen huren of kopen. Bij kopen betaalt u in één keer. U kunt bij Welzorg informeren naar de mogelijkheden om in termijnen te betalen. 

Er zitten belangrijke voordelen aan het huren of zelf kopen van een hulpmiddel. U heeft zelf de vrije keuze en het hulpmiddel is snel beschikbaar. En bij een hulpmiddel op indicatie van het wijkteam zou u een eigen bijdrage betalen. Heeft u een inkomen boven bijstandsniveau, dan is de eigen bijdrage vaak even hoog als de kosten voor het hulpmiddel zelf.

Er zijn ook hulpmiddelen die u vergoed kunt krijgen via uw zorgverzekering. Bijvoorbeeld een aangepaste stoel (sta-op-stoel) of een hoog-laagbed met bijbehorend matras en kussens. Informeer bij uw zorgverzekeraar welke vergoeding er geldt voor uw verzekeringspakket en persoonlijke situatie.

Hoe werken wij?

U kunt een gesprek aanvragen met het wijkteam bij uw in de buurt. Dat doet u via het meldingsformulier. Vul het meldingsformulier in als u:

  • nog niet bekend bent bij het wijkteam;
  • al wel bekend bent bij het wijkteam, maar er iets is gewijzigd in uw situatie.

Het werkt als volgt:

  1. Een afspraak maken
    Na ontvangst van het meldingsformulier neemt het wijkteam contact met u op om een afspraak te maken voor een gesprek. Als u dat prettig vindt, kunt u een familielid, kennis of hulpverlener vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn.
  2. Oplossingen verkennen
    Tijdens het gesprek verkent u samen mogelijke oplossingen. Wij vragen eerst wat u zelf nog kunt of samen met familie, vrienden of buren. Daarna kijken we of er voorzieningen in de buurt zijn waarvan u gebruik kunt maken. Bijvoorbeeld vrijwilligers die u kunnen helpen. U krijgt tips over wat er allemaal mogelijk is. Heeft u daarnaast nog individuele hulp nodig? Dan vertelt de medewerker van het wijkteam wat de mogelijkheden zijn. Hij of zij noteert de afspraken die u samen tijdens het gesprek maakt.
  3. Brief over gesprek
    U krijgt een brief met de afspraken thuisgestuurd. Heeft u individuele hulp nodig, dan ontvangt u hiervoor een aanvraagformulier. 

Soms is er voor een aanvraag nader onderzoek nodig. Bijvoorbeeld als er aanpassingen in uw huis nodig zijn. Ook kan er een medisch onderzoek nodig zijn.

Naar boven

Eigen bijdrage

Als u een individuele voorziening krijgt, dan moet u in veel gevallen een deel zelf betalen. Meer daarover leest op op de pagina over de eigen bijdrage.

Naar boven