Skip to content

Europese gehandicaptenparkeerkaart

De Europese gehandicaptenparkeerkaart is bedoeld voor inwoners met een langdurige beperking (langer dan zes maanden) die minder dan 100 meter zelfstandig (of met een loophulpmiddel) kunnen lopen. Met een Europese gehandicaptenparkeerkaart heeft u toestemming om in heel Europa (en ook in andere gemeenten) op een algemene gehandicaptenparkeerplaats te parkeren. Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt (zie ook de informatie van de Parkeerservice).

Let op: In andere gemeenten kunt u niet altijd parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. Gaat u naar een andere plaats? Informeer dan bij de betreffende gemeente welke regels er gelden.

Parkeer gratis in Amsterdam

Heeft u een Europese gehandicaptenparkeerkaart en komt u regelmatig in Amsterdam? Vraag dan hiernaast de digitale parkeerjaarkaart voor gehandicapten bezoekers aan. En parkeer gratis in Amsterdam op alle parkeerplaatsen waar betaald parkeren geldt.

Aanvragen

Het aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart vindt u op de pagina 'Folders en formulieren'.

Hoe werkt het:

  • U vult het aanvraagformulier volledig in en stuurt het naar de gemeente.
  • De gemeente neemt uw aanvraag in behandeling. U krijgt binnen twee weken een ontvangstbevestiging met uitleg over de vervolgstappen.
  • U krijgt een oproep voor een medisch onderzoek.
  • Is het advies van de arts positief? Dan krijgt u een brief waarmee u de kaart kunt ophalen in het stadhuis (balie Sociaal Domein).
  • Als u de kaart komt ophalen, neem dan een recente pasfoto mee die voldoet aan de officiële eisen, een geldig legitimatiebewijs en (indien van toepassing) uw oude kaart.
  • Bij de balie kunt u met uw pinpas de kosten voor de kaart en het medisch onderzoek betalen. 
  • Er geldt geen maximale termijn waarbinnen u de kaart moet ophalen. Waar nodig kan de gemeente u wel bellen om u eraan te herinneren dat de kaart voor u klaarligt.

Is het advies van de arts negatief? Dan krijgt u een afwijzingsbrief. Ook bij een negatief advies moet u de kosten voor het medisch onderzoek betalen. Twijfelt u of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart? Dan raden wij u aan om contact op te nemen met uw wijkteam voor u de aanvraag indient.

Kosten

Om te bepalen of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, is er een medisch onderzoek nodig. Voor het medisch onderzoek betaalt u € 56,00 (tarief 2018). Voor de gehandicaptenparkeerkaart zelf betaalt u € 57,00 (tarief 2018).

Heeft u een kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen? Dan krijgt u mogelijk een vrijstelling van de medische onderzoekskosten. Stuur een kopie van de kwijtschelding mee met het aanvraagformulier (zie de pagina 'Folders en formulieren'). Oude kwijtscheldingen van voorgaande jaren zijn niet geldig.

Passagierskaart

De passagierskaart is - net als de bestuurderskaart - bedoeld voor inwoners met een langdurige beperking (langer dan zes maanden) die minder dan 100 meter zelfstandig (of met een loophulpmiddel) kunnen lopen. Daarnaast moet u voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. Bijvoorbeeld omdat u volledig rolstoelgebonden bent. Of omdat u om een andere reden niet zittend kunt wachten totdat de bestuurder de auto elders heeft geparkeerd. Een medisch adviseur beoordeelt dit.

Kaart kwijt of gestolen?

U heeft geen bewijs van vermissing of een proces-verbaal nodig voor het vervangen van uw gehandicaptenparkeerkaart. U kunt een nieuw aanvraagformulier invullen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Deze vindt u op de pagina 'Folders en formulieren'. Geef op het formulier aan dat het gaat om een vermissing. 

De gemeente handelt uw aanvraag binnen vijf dagen na ontvangst af. De vervangende kaart krijgt dezelfde einddatum als de kaart die u bent kwijtgeraakt. U betaalt 57,00 euro (tarief 2018) voor het laten maken van de nieuwe kaart.

Kaarthouder overleden?

Is de houder van de gehandicaptenparkeerkaart overleden? Dan kunt u als nabestaande de kaart terugsturen naar de gemeente. Dit kan naar: gemeente Almere, afdeling Sociale Wijkteams, Antwoordnummer 600, 1300 VB Almere. Een postzegel is niet nodig.

Landelijke registratie

Alle gehandicaptenparkeerkaarten staan in een landelijk register van de RDW. Het register is bedoeld om diefstal en misbruik van kaarten te voorkomen. In het register staan ook de gehandicaptenparkeerkaarten van andere gemeenten. Zo kunnen we in Almere van alle landelijk geregistreerde kaarten controleren of ze niet gestolen of ongeldig zijn. We voorkomen ook dat gehandicaptenparkeerkaarten die in een andere stad zijn gestolen in Almere worden gebruikt. Zo blijven de parkeerfaciliteiten beschikbaar voor de mensen die het nodig hebben.

Handige links

Lees ook meer over het aanvragen van een gehandicapten-parkeerplaats.

Vraag de digitale parkeerjaarkaart aan voor de gemeente Amsterdam.