Mantelzorg volhouden

Zorgt u voor een ouder, broer of zus, een chronisch zieke partner of een kind met een beperking? Dan bent u mantelzorger. Als mantelzorgers bent u onmisbaar voor uw omgeving én voor de samenleving. De gemeente en de VMCA ondersteunen mantelzorgers en proberen de zorglast iets te verlichten.

Aanvraagperiode mantelzorgwaardering gesloten

Per 1 oktober is het niet meer mogelijk om de mantelzorgwaardering 2016 aan te vragen. Heeft u de waardering al aangevraagd? Dan krijgt u uiterlijk eind oktober bericht of uw aanvraag is toegekend.

In het voorjaar van 2017 is het weer mogelijk om de mantelzorgwaardering aan te vragen. Op deze webpagina is te zijner tijd te vinden wanneer de nieuwe aanvraagperiode start.

Wat extra huishoudelijke hulp in uw eigen huis

Als u intensief zorgt voor een naaste, dan houdt u vaak minder tijd over voor uw eigen huishouden. Met de zogeheten huishoudelijke-hulp-toelage kunt u voor 5 euro per uur dienstenvouchers voor huishoudelijke hulp inkopen. Zo kunt u zelf even op adem komen. Bovendien zorgt u voor extra werkgelegenheid voor medewerkers in de thuiszorg.

De gemeente legt de rest van de kosten voor de huishoudelijke hulp bij. Hier heeft het Rijk de gemeente geld voor gegeven. U kunt dienstenvouchers die u in 2016 koopt (of al heeft gekocht) inzetten tot en met maart 2017. De gemeente zet de regeling volgend jaar voort. Vanaf 1 januari 2017 kunt u dienstenvouchers kopen voor het nieuwe jaar. 

Om voor het huidige jaar dienstenvouchers te kopen, gaat u als volgt te werk:

  1. Laat uw gegevens achter via het formulier op www.vmca.nl/inschrijven-mantelzorger. U kunt ook bellen via (036) 534 14 04. Een consulent mantelzorg van de VMCA neemt zo snel mogelijk contact met u op. Wordt u ingeschreven als mantelzorger, dan ontvangt u van de VMCA een bewijs van uw inschrijving per e-mail. Bent u al ingeschreven als mantelzorger? Vraag dan bij de VMCA een bewijs van uw inschrijving op. Dat kan via info@vmca.nl of via het eerde genoemde telefoonnummer. 
  2. U registreert zich op de website van Zorg-Lokaal. Ga naar https://portaal.diensten-voucher.nl, klik op de knop ‘Registreren’ en vul uw gegevens in. U krijgt een e-mail met een bevestiging van uw registratie.
  3. U kunt nu dienstenvouchers kopen op de website van Zorg-Lokaal. Kies het gewenste aantal uren en de aanbieder van uw voorkeur. Als u minder dan zes vouchers koopt, betaalt u 15 cent transactiekosten. Per drie maanden kunt u maximaal 39 vouchers kopen. Per huisadres kan maar één persoon gebruikmaken van de website. U krijgt per e-mail een bevestiging van uw aankoop. De vouchers die u in 2016 koopt, zijn geldig tot uiterlijk 31 maart 2017. Vanaf 1 januari 2017 kunt u vouchers kopen voor de rest van 2017.
  4. De aanbieder van uw keuze neemt binnen vijf werkdagen contact met u op om de huishoudelijke hulp in te plannen. Met de aanbieder maakt u afspraken over het inplannen van de huishoudelijke hulp. U kunt maximaal drie vouchers per week (= drie uur huishoudelijke hulp) besteden. De eerste keer dat de hulp langskomt, voert hij of zij een intakegesprek met u. Dit gesprek duurt 30 tot 45 minuten en wordt verrekend met uw dienstenvouchers. In het intakegesprek maakt u kennis met de hulp en maakt u afspraken over de uit te voeren werkzaamheden. De hulp kijkt ook of hij of zij veilig kan werken in uw huis aan de hand van een arbo-checklist.

Let op: Het kan zijn dat de aanbieder van uw keuze tijdelijk onvoldoende mensen heeft om hulp te leveren. De aanbieder kijkt in dat geval of een andere organisatie wel hulpen beschikbaar heeft. U kunt dus gebeld worden door een andere aanbieder dan waarvoor u in eerste instantie heeft gekozen. 

U kunt de dienstenvouchers van de huishoudelijke-hulp-toelage gebruiken als u:

  • intensief en langdurig (minimaal drie maanden aaneengesloten en minimaal acht uur per week) zorgt voor een naaste;
  • zelf in Almere woont. Het maakt niet uit of de persoon voor wie u zorgt ook in Almere woont of elders;
  • 18 jaar of ouder bent;
  • staat ingeschreven als mantelzorger bij de Vrijwilligers en Mantelzorg Centrale Almere (VMCA). 

Meer over de huishoudelijke-hulp-toelage en het kopen van dienstenvouchers vindt u in de veelgestelde vragen hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Of wilt u meer weten over ondersteuning voor mantelzorgers in algemene zin? Neem dan contact op met de VMCA via (036) 534 14 04 of via info@vmca.nl

Loopt u tegen technische problemen aan bij het aanvragen van de dienstenvouchers? Dan kunt u terecht bij de helpdesk van Zorg-Lokaal via (088) 007 94 88 of dienstencheque@zorg-lokaal.nl

Lukt het niet om de dienstenvouchers zelf aan te vragen? Dan kunt u hulp krijgen bij het administratief inloopspreekuur van het wijkteam bij u in de buurt. Kijk voor de tijden en locaties van alle administratieve inloopspreekuren op www.wijkteamsalmere.nl. U kunt ook bellen met telefoonnummer 14 036. 

Heeft u vragen over de geleverde hulp bij het huishouden? Dan kunt u terecht bij de aanbieder die u heeft gekozen. 

Woonurgentie mantelzorg

U kunt als mantelzorger sneller een woning toegewezen krijgen. De volgende criteria gelden:

  • De ontvanger van mantelzorg woont in Almere;
  • De mantelzorger komt binnen een straal van 5 kilometer te wonen, zodat de ontvanger langer zelfstandig kan blijven wonen.

Als mantelzorger of ontvanger komt u misschien in aanmerking voor een urgentieverklaring. Voor meer informatie over het aanvragen van een urgentieverklaring: www.hetvierdehuis.nl. Contactgegevens: Het Vierde Huis, Postbus 196, 1380 AD Weesp, telefoon (0294) 29 94 00, info@hetvierdehuis.nl. 

Bent u mantelzorger en voldoet u aan de gestelde eisen? Dan kunt u via de website van het Vierde Huis een vragenlijst downloaden en invullen. Als u alle vragen heeft beantwoord, levert u de vragenlijst in bij het Vierde Huis.

Ga naar het Vierde Huis voor woonurgentie mantelzorgers

Veelgestelde vragen mantelzorg

If you can read this, you have to activate javascript for your browser. This extension was brought to you by TYPO3-Macher, die TYPO3-Agentur.
Huishoudelijke-hulp-toelage
Voor wie zijn de dienstenvouchers bedoeld?

U kunt de dienstenvouchers van de huishoudelijke-hulp-toelage gebruiken als u:

  • intensief en langdurig (minimaal drie maanden aaneengesloten en minimaal acht uur per week) zorgt voor een naaste;
  • zelf in Almere woont. Het maakt niet uit of de persoon voor wie u zorgt ook in Almere woont of elders;
  • 18 jaar of ouder bent;
  • staat ingeschreven als mantelzorger bij de Vrijwilligers en Mantelzorg Centrale Almere (VMCA). Is dit nog niet het geval? Laat dan uw gegevens achter via het formulier op www.vmca.nl/inschrijven-mantelzorger. U kunt ook bellen via (036) 534 14 04. Een consulent mantelzorg van de VMCA neemt zo snel mogelijk contact met u op. Wordt u ingeschreven als mantelzorger, dan ontvangt u van de VMCA een bewijs van uw inschrijving per e-mail.
Hoe kan ik dienstenvouchers kopen en besteden?

Voor één uur huishoudelijke hulp koopt u één dienstenvoucher voor  5 euro. Om dienstenvouchers te kopen, gaat u als volgt te werk:

  1. Laat dan uw gegevens achter via het formulier op www.vmca.nl/inschrijven-mantelzorger. U kunt ook bellen via (036) 534 14 04. Een consulent mantelzorg van de VMCA neemt zo snel mogelijk contact met u op. Wordt u ingeschreven als mantelzorger, dan ontvangt u van de VMCA een bewijs van uw inschrijving per e-mail. Bent u al ingeschreven als mantelzorger? Vraag dan bij de VMCA een bewijs van uw inschrijving op. Dat kan via info@vmca.nl of via het eerde genoemde telefoonnummer. 
  2. U registreert zich op de website van Zorg-Lokaal. Ga naar https://portaal.diensten-voucher.nl, klik op de knop ‘Registreren’ en vul uw gegevens in. U krijgt een e-mail met een bevestiging van uw registratie.
  3. U kunt nu dienstenvouchers kopen op de website van Zorg-Lokaal. Kies het gewenste aantal uren en de aanbieder van uw voorkeur. Als u minder dan zes vouchers koopt, betaalt u 15 cent transactiekosten. Per drie maanden kunt u maximaal 39 vouchers kopen. Per huisadres kan maar één persoon gebruikmaken van de website. U krijgt per e-mail een bevestiging van uw aankoop. 
  4. De aanbieder van uw keuze neemt binnen vijf werkdagen contact met u op om de huishoudelijke hulp in te plannen. Met de aanbieder maakt u afspraken over het inplannen van de huishoudelijke hulp. U kunt maximaal drie vouchers per week (= drie uur huishoudelijke hulp) besteden. De eerste keer dat de hulp langskomt, voert hij of zij een intakegesprek met u. Dit gesprek duurt 30 tot 45 minuten en wordt verrekend met uw dienstenvouchers. In het intakegesprek maakt u kennis met de hulp en maakt u afspraken over de uit te voeren werkzaamheden. De hulp kijkt ook of hij of zij veilig kan werken in uw huis aan de hand van een arbo-checklist.

Let op: Het kan zijn dat de aanbieder van uw keuze tijdelijk onvoldoende mensen heeft om hulp te leveren. De aanbieder kijkt in dat geval of een andere organisatie wel hulpen beschikbaar heeft. U kunt dus gebeld worden door een andere aanbieder dan waarvoor u in eerste instantie heeft gekozen. 

U kunt zelf kiezen of u wilt doorgaan met de nieuwe aanbieder. U kunt ook wachten tot de aanbieder van uw eerste keus weer beschikbaar is. Komt u tot afspraken met de nieuwe aanbieder, dan is het nodig dat u dit zelf aanpast op de website van Zorg-Lokaal (https://portaal.diensten-voucher.nl). Dit is ter bescherming van uw persoonsgegevens.

Als ik dienstenvouchers koop, hoe snel kan de hulp bij het huishouden dan starten?

Wanneer u vouchers koopt, neemt de aanbieder van uw keuze binnen vijf werkdagen contact met u op om de hulp in te plannen. Dat doet u in overleg. 

Let op: Het kan zijn dat de aanbieder van uw keuze tijdelijk onvoldoende mensen heeft om hulp te leveren. De aanbieder kijkt in dat geval of een andere organisatie wel hulpen beschikbaar heeft. U kunt dus gebeld worden door een andere aanbieder dan waarvoor u in eerste instantie heeft gekozen. 

U kunt zelf kiezen of u wilt doorgaan met de nieuwe aanbieder. U kunt ook wachten tot de aanbieder van uw eerste keus weer beschikbaar is. Komt u tot afspraken met de nieuwe aanbieder, dan is het nodig dat u dit zelf aanpast op de website van Zorg-Lokaal (https://portaal.diensten-voucher.nl). Dit is ter bescherming van uw persoonsgegevens.

Voor welke werkzaamheden kan ik de dienstenvouchers inzetten?

U kunt de dienstenvouchers besteden aan huishoudelijke werkzaamheden binnenshuis,  zoals stoffen, stofzuigen, dweilen, het schoonmaken van het toilet, de badkamer of de keuken (aanrecht, buitenkant kastjes), ramen lappen (binnenkant), de was opvouwen of strijken. 

Het kan ook gaan om een eenmalige extra schoonmaakklus, zoals het van binnen schoonmaken van de koelkast of andere kasten. De hulp bepaalt hoeveel tijd er nodig is voor een bepaalde klus. Werkzaamheden buitenshuis (boodschappen doen, tuinonderhoud) zijn niet mogelijk.

Kan ik de hulp ook inzetten in het huis van de persoon voor wie ik zorg?

Nee. Dat kan alleen als degene voor wie u zorgt op hetzelfde adres woont. De huishoudelijke hulp is bedoeld voor uw eigen huishouden.

Hoelang blijven de dienstenvouchers geldig?

De vouchers die u in 2016 koopt, zijn geldig tot uiterlijk 31 maart 2017. Vanaf 1 januari 2017 kunt u vouchers kopen voor de rest van 2017.

Uit welke aanbieders kan ik kiezen?

U kiest een aanbieder die een contract heeft met de gemeente voor huishoudelijke hulp. Bij het aanvragen van de dienstenvouchers op https://portaal.diensten-voucher.nl ziet u een lijstje van de aanbieders waar u uit kunt kiezen. Als u later in een uiterst geval wilt wisselen van aanbieder, kunt u contact opnemen met de helpdesk van Zorg-Lokaal. Die is te bereiken via telefoonnummer (088) 007 94 88 of dienstencheque@zorg-lokaal.nl.

Let op: Het kan zijn dat de aanbieder van uw keuze tijdelijk onvoldoende mensen heeft om hulp te leveren. De aanbieder kijkt in dat geval of een andere organisatie wel hulpen beschikbaar heeft. U kunt dus gebeld worden door een andere aanbieder dan waarvoor u in eerste instantie heeft gekozen. 

U kunt zelf kiezen of u wilt doorgaan met de nieuwe aanbieder. U kunt ook wachten tot de aanbieder van uw eerste keus weer beschikbaar is. Komt u tot afspraken met de nieuwe aanbieder, dan is het nodig dat u dit zelf aanpast op de website van Zorg-Lokaal (https://portaal.diensten-voucher.nl). Dit is ter bescherming van uw persoonsgegevens.

Krijg ik een vaste hulp bij de aanbieder van mijn keuze?

Het streven is om u te koppelen aan een vaste persoon. De eerste keer dat de hulp langskomt, voert hij of zij een intakegesprek met u. Dit gesprek duurt 30 tot 45 minuten en wordt verrekend met uw dienstenvouchers.

In het intakegesprek maakt u kennis met de hulp en maakt u afspraken over de uit te voeren werkzaamheden. De hulp kijkt ook of hij of zij veilig kan werken in uw huis aan de hand van een arbo-checklist.

Hoe kan ik betalen?

U betaalt via iDeal of via automatische incasso. Bij een automatische incasso geeft u toestemming om het te betalen bedrag in één keer van uw rekening af te schrijven. 

Is het bedrag van 5 euro per uur afhankelijk van mijn inkomen?

Nee, er wordt niet naar uw inkomen gekeken. 

Krijg ik geld terug als ik gekochte vouchers niet gebruik?

Nee, u krijgt geen geld terug. U kunt bij uw aanbieder informeren naar de mogelijkheden om gemaakte afspraken te verzetten of te annuleren. 

Moet ik aanwezig zijn als de huishoudelijke hulp komt schoonmaken?

Het is in principe de bedoeling dat er iemand thuis is tijdens de schoonmaakwerkzaamheden. Dit is ter bescherming van de hulp. Uitzonderingen zijn mogelijk als de situatie voldoende vertrouwd is. In dat geval ondertekent u een sleutelverklaring. Uw aanbieder bepaalt of dit mogelijk is en onder welke voorwaarden. 

Waar kan ik terecht met vragen?

Heeft u na het lezen van deze webpagina nog vragen over de regeling van de huishoudelijke-hulp-toelage? Over ondersteuning voor mantelzorgers in algemene zin? Of wilt u een bewijs ontvangen dat u staat ingeschreven als mantelzorger? Neem dan contact op met de VMCA via (036) 534 14 04 of via info@vmca.nl

Loopt u tegen technische problemen aan bij het aanvragen van de dienstenvouchers? Dan kunt u terecht bij de helpdesk van Zorg-Lokaal via (088) 007 94 88 of dienstencheque@zorg-lokaal.nl

Lukt het niet om de dienstenvouchers zelf aan te vragen? Dan kunt u hulp krijgen bij het administratief inloopspreekuur van het wijkteam bij u in de buurt. Kijk voor de tijden en locaties van alle inloopspreekuren op www.wijkteamsalmere.nl. U kunt ook bellen met telefoonnummer 14 036. 

Heeft u vragen over de geleverde hulp bij het huishouden? Dan kunt u terecht bij de aanbieder die u heeft gekozen. 

Ik heb als mantelzorger een indicatie voor huishoudelijke hulp. Kan ik de dienstenvouchers gebruiken in plaats van die indicatie?

Dat is mogelijk. Als de huishoudelijke-hulp-toelage afloopt of komt te vervallen, kunt u opnieuw een indicatie voor huishoudelijke hulp aanvragen. De behandeling van de aanvraag begint dan opnieuw. U kunt niet automatisch terugvallen op uw oude indicatie.

Ik heb als mantelzorger een indicatie voor huishoudelijke hulp, kan ik daarnaast ook gebruikmaken van de dienstenvouchers?

Ja, dat kan. 

Ik voel me overbelast als mantelzorger. Wat kan ik doen?

Heeft u behoefte aan meer ondersteuning dan alleen de huishoudelijke-hulp-toelage? Dan raden wij aan om in gesprek te gaan met het wijkteam in uw buurt. Het wijkteam denkt mee over oplossingen die eraan bijdragen dat u zich minder overbelast voelt.

Mogelijk is huishoudelijke hulp via een officiële indicatie een oplossing voor u. Dan betaalt u een eigen bijdrage. Die is afhankelijk van uw inkomen. Als u een minimuminkomen heeft, is dat mogelijk goedkoper dan het bedrag van de dienstenvouchers.

Heb ik toestemming (een indicatie) van de gemeente nodig voor de dienstenvouchers?

Nee, u heeft geen indicatie van de gemeente nodig om dienstenvouchers te kopen. 

Ik heb geen e-mailadres en/of computer. Kan ik dan toch dienstenvouchers kopen?

Ja, dat kan. U kunt hulp krijgen bij het administratief inloopspreekuur van het wijkteam bij u in de buurt. Kijk voor de tijden en locaties van alle inloopspreekuren op www.wijkteamsalmere.nl. U kunt ook bellen met telefoonnummer 14 036.