Skip to content

Cliëntondersteuning

Soms vinden Almeerders het lastig om de eerste stap te zetten in hun vraag om ondersteuning bij het wijkteam. Zij kunnen dan vragen of een gratis onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO’er) hierbij wil helpen. Dit is een onafhankelijke persoon die meedenkt en helpt om zaken op een rijtje te zetten. Hij of zij kan bijvoorbeeld:

  • helpen met uitzoeken en verwoorden wat iemands vragen en wensen zijn;
  • het gesprek met het wijkteam helpen voorbereiden;
  • meegaan naar het gesprek met het wijkteam;
  • waar nodig verduidelijken wat het wijkteam vertelt over regels en procedures;
  • helpen met het maken van afspraken met het wijkteam en zorgaanbieders.

Wilt u gebruikmaken van een gratis cliëntondersteuner? Dat kan op twee manieren:

  • Via een ervaringsdeskundige van OCO Almere. De vrijwilligers van OCO Almere hebben persoonlijk ervaring met uw situatie. Ze zijn verbonden aan de Almeerse belangenvereniging Breed Overleg Plus. OCO Almere is bereikbaar via info@ocoalmere.nl of (036) 200 21 58.
  • Via een professionele cliëntondersteuner van MEE IJsseloevers. De consulenten van MEE hebben kennis van veel verschillende onderwerpen. MEE is bereikbaar via info@meeijsseloevers.nl of (088) 633 06 33. 

Allebei de vormen van cliëntondersteuning zijn gratis en onafhankelijk van de wijkteams en de gemeente.